Po raz pierwszy od czasu przejęcia kontroli nad Aerolíneas Argentinas przez państwo w 2008 roku, flagowy przewoźnik – symbol dużego obciążenia budżetu państwa – odnotował zysk „na czysto”. Sprawozdanie finansowe za 2024 rok wykazało zysk netto w wysokości około 129,1 miliona dolarów amerykańskich.
Po raz pierwszy od 16 lat argentyńskie linie lotnicze poinformowały, że pokryła koszty jednorocznej działalności bez transferów finansowych z budżetu państwa. Stanowi to drastyczne odwrócenie trendu w porównaniu z rokiem 2023, kiedy to Aerolíneas Argentinas zaraportowały stratę netto 291,7 miliona dolarów amerykańskich i odnotowały deficyt operacyjny w wysokości 390 milionów dolarów amerykańskich. W latach 2008–2023 lotniczy flagowiec z ojczyzny tanga potrzebował około ośmiu miliardów dolarów amerykańskich centralnego finansowania, aby utrzymać się na powierzchni, co skutkowało średniorocznymi stratami operacyjnymi w wysokości 400 milionów dolarów amerykańskich.
Zarząd przewoźnika przypisuje tę zmianę zaostrzeniu m.in. kontroli kosztów. Argentyński operator anulował nierentowne trasy, zredukował liczbę pracowników i ograniczył kadrę kierowniczą na różnych poziomach. Około 1 600 pracowników odeszło z firmy w ramach dobrowolnych (wcześniejszych) emerytur, co obniżyło stosunek liczby pracowników do liczby samolotów do najniższego poziomu od 15 lat. W ostatnim roku ceny paliwa lotniczego spadły w porównaniu z rokiem 2023, co pomogło przewoźnikowi jeszcze bardziej ustabilizować koszty.
Argentyński resort gospodarki zatwierdził niedawno Plan Działań przewoźnika na rok 2025, który przewiduje nadwyżkę operacyjną w wysokości 45 milionów dolarów amerykańskich i ponownie nie przewiduje wsparcia finansowego ze strony Skarbu Państwa. Jeśli Aerolíneas Argentinas osiągną ten cel, będzie to pierwszy pełny rok od renacjonalizacji, w którym przewoźnik funkcjonuje bez jakiejkolwiek pomocy podatników. Flagowy operator nadal dominuje na krajowym rynku lotniczym w Argentynie, ale coraz bardziej boryka się z konkurencją, która rokrocznie zwiększa podaż lotów, oferując atrakcyjne ceny przelotów na kluczowych trasach. Presja ze strony „tanich” linii lotniczych, takich jak: flybondi i JetSmart, jest coraz bardziej zauważalna – udział w rynku Aerolíneas Argentinas spadł z 62 do 58 proc.
Przez lata argentyńskie linie lotnicze były symbolem dużego obciążenia finansów publicznych. Najnowszy bilans pokazuje, co może przynieść bardziej oszczędne zarządzanie i dyscyplina rynkowa. To, czy jest to punkt zwrotny, czy chwilowe wyjątki, będzie miało wpływ zarówno na argentyński rynek lotniczy, jak i na budżet publiczny w nadchodzących latach.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.